Waarom sociologie op de VU? Daarom!

Een mooie beoordeling voor de opleiding sociologie aan de VU door visitatiecommissie 2013!

“Studenten ervaren het onderwijs als prettig door de kleinschaligheid van de opleiding en de persoonlijke sfeer en het prettige contact met de docent.”

Voor de komende zes jaar is de VU geaccrediteerd voor de Bachelor en Masteropleiding sociologie. Lees hieronder het samenvattende oordeel over de kwaliteit van de VU Ba- en Ma opleiding Sociologie, met daarin een aantal uitspraken van studenten die we herkennen, en waar we trots op mogen zijn!

QANU VISITATIE RAPPORT 2013

Inhoud

Het Ba en Ma programma is logisch en doordacht opgebouwd, en wordt gevoed vanuit de sociologische hoofdvragen en het onderzoeksprogramma PARIS (Participation in Society). In beide programma’s wordt theorie regelmatig gekoppeld aan de maatschappij, iets dat studenten op prijs stellen.

“De commissie heeft bewondering voor de wijze waarop de opleidingen vanuit de vakken aansluiting proberen te zoeken met het toekomstige werkveld van studenten, zodat zij hiervan al tijdens hun studie een beeld kunnen vormen.” (p. 22)

brede oriëntatie:

De commissie waardeert de brede vorming, waarbij aanverwante disciplines en zowel kwalitatieve als kwantitatieve methodologische benaderingen aan bod komen.

“De commissie onderschrijft het belang van de oriëntatie van sociologiestudenten op verwante disciplines. Studenten [krijgen] zo een goed beeld van de plaats van de sociologie ten opzichte van andere sociaalwetenschappelijke disciplines en daarmee een brede basiskennis van de sociale wetenschappen”. (p. 13)

“De commissie heeft veel waardering voor de balans die is gezocht en gevonden tussen onderwijs gericht op het volwaardig aan bod laten komen van zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Tijdens de visitatie bleek dat studenten en alumni hiervoor veel waardering hebben, en mede voor een opleiding Sociologie aan de VU hebben gekozen omdat hierin de volle breedte van het onderzoek aan bod komt. (p. 22)

Aandacht voor individuele student:

De commissie heeft gezien dat er sprake is van een gemotiveerd team van docenten, die beschikken over de juiste expertise en kwalificaties, en die betrokken zijn bij hun vak.

“Vanuit studenten kwam naar voren dat zij het onderwijs als prettig ervaren door de kleinschaligheid van de opleidingen en de persoonlijke sfeer die hierdoor ontstaat en het prettige contact met de docent.” (p. 24)

“De commissie heeft tijdens de visitatie van studenten begrepen dat docenten zeer goed bereikbaar en aanspreekbaar zijn. Studenten voelen zich goed en persoonlijk begeleid. Er zijn korte lijnen, docenten kunnen studenten bij naam en besteden veel aandacht aan de begeleiding. De commissie heeft hier waardering voor.” (p. 27)

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder De actieve burger, De informatiesamenleving, De multiculturele samenleving, Ongelijkheid in de samenleving

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s