Opleiding als nieuwe scheidslijn? #VUdagvdsoc

Opleiding als nieuwe scheidslijn? Dit is het onderwerp van de plenaire lezing en het debat op de Dag van de Sociologie 2015! Door hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschappen Mark Bovens (Universiteit Utrecht) en universitair hoofddocent Sociologie Jochem Tolsma (Radboud Universiteit Nijmegen). Moderator: Harry Ganzeboom. Locatie: Auditorium VU (11.15 – 12.15)

Tolsma Mark Bovens is Hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, lid van de Koninklijke Academie van Wetenschappen, voorzitter van de Sociaal-Wetenschappelijk Raad en lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Voor de WRR publiceerde hij in 2014 onder meer Gescheiden werelden. Een verkenning van sociaal-culturele tegenstellingen in Nederland,  en Hoe ongelijk is Nederland? Een verkenning van de ontwikkeling en gevolgen van economische ongelijkheid. In zijn voordracht voor de Dag van de Sociologie: Opleiding als nieuwe scheidslijn? verdiept Bovens zich in de vraag of de opleidingsladder inderdaad voor duidelijke scheidslijnen in de Nederlandse samenleving zorgt, vergelijkbaar met religieuze scheidslijnen tijdens de verzuiling. Aanwijzingen daarvoor zijn te vinden in de expansie van de onderwijsverdeling, patronen van intergenerationele reproductie en homogamie, in tegenstellingen in levenskansen en consumptiestijlen tussen hoger en lager opgeleiden en in de politieke arena, waarin de opkomst van de diplomademocratie gestuit lijkt te worden door de gegroeide betekenis van populistische partijen.

Jochem Tolsma is als Universitair Hoofddocent Sociologie verbonden aan de Radboud Universiteit Tolsma2 Nijmegen. Hij promoveerde in 2009 cum laude op een proefschrift over opleidingsongelijkheid en sociale tegenstellingen tussen etnische groepen. Samen met Maarten Wolbers publiceerde hij voor de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling Naar een open samenleving? Recente ontwikkelingen in sociale stijging en daling in Nederland en in het Tijdschrift voor Sociologie Onderwijs als nieuwe sociale scheidslijn? De gevolgen van onderwijsexpansie voor sociale mobiliteit, de waarde van diploma’s en het relatieve belang van opleiding in Nederland, waarin de slotconclusie luidde: “De meritocratisering op de arbeidsmarkt stokt. Het belang van het onderwijs als sociale scheidslijn ten opzichte van sociale herkomst is dan ook, in tegenstelling tot wat de moderniseringsthese stelt, niet toegenomen in de Nederlandse samenleving.”. In de zomer verschijnt een nieuw, mede door hem geredigeerd boek Opleiding als sociale scheidslijn in de samenleving. Hoewel er ditmaal geen vraagteken achter de titel staat, is opnieuw de conclusie dat opleiding zeker niet binnen alle levensdomeinen een nieuwe sociale scheidslijn is geworden.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Agenda, Ongelijkheid in de samenleving, Opleiding Sociologie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s